Beskydské toulání | sibiřské Pustevny a Radegast

Krásný začátek nového týdne přeju a trochu nenápadně sem netématicky vecpu, že blog právě slaví své třetí narozeniny 🙂 . Mám z toho velikou radost, protože jsem jej spustila jen několik málo týdnů před narozením Julinky a spolu s ní se dožívá třetího roku. Stejně jako ona mě baví i psaní (už nejen pro sebe) a každá vaše návštěva, komentář a zastavení tady, mi dělá velikou radost. Doufám, že stále je z blogu znát, že mě to baví, naplňuje a jste právě vy mým relaxem.

A protože v tom plánuju pokračovat do dalších narozenin blogu, oslavíme to spolu tento týden článkově a i nějakou tou soutěží. Máte rádi pravidelné postování článků? Tenhle týden si jich užijete víc. Budeme hlavně plnit mapu inspirací na výlety, takže začínáme dnes trochu mrazivě. Alou s námi do Beskyd 🙂 .

Na lanovku, přes Pustevny, za Radegastem!

V minulém týdnu na mě čekaly maminky (a dokonce i nějaký ten tatínek) v Třinci a já s sebou vzala celou rodinu. Když už jedeme takovou štreku přes celou republiku, naplánovala jsem nám rovnou 6 dní výletů, koupání, odpočinku a pobytu v neskutečném mrazu. Počasí neporučíme, že? Začnu ale mým velkým neúspěchem 😀 . Výlet lanovkou na Pustevny a objevení sochy pohanského boha Radegasta mi absolutně nevyšlo. Větší Sibiř být nemohla. A přitom stačilo den počkat a byla by tam pro nás modrá obloha, sluníčko a ani jedna sněhová vločka 😀 .

Výlet je to ale krásný a určitě nebudete mít horší počasí než my, takže sem rozhodně patří. Sice se dá až na Pustevny (1020 m.n.m.) dojet autem, ale proč si to neudělat hezčí (teď se náš táta stopro tlemí 😀 ). Auto jsme nechali pod kopcem a nahoru se to vyjeli dvousedačkovou lanovkou.

Nástupní stanice se nachází poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m. Lanová dráha je vzdálená 6 km od Frenštátu pod Radhoštěm.

Výlet na Pustevny za Radegastem

Ze zimy na Sibiř

A jak dole byla parádička, vítr téměř nula a občas vykouklo sluníčko, průběh cesty nás pomalu ale jistě začal dostávat do reality 😀 . Nelinku jsem vedle sebe zabalila do nákrčníku, čepice a držela jí ruce před obličejem, táta za námi kryl Julinku celou cestu bobama, které jsme s sebou (díky Bohu) měli.

A nahoře? 😀 Už vím, proč nás nahoru moc nejelo. Po cestě jsem Nelince pořád opakovala, že si hned po výstupu dáme horký čaj v restauraci. To jsem ještě netušila, že s výstupem v 16 hodin paní restauraci zavírá a nechala nás venku 😀 . Jojo, bylo to čím dál lepší a před námi dalších 5 dní dovči, o které jsem si byla jistá že už bude probíhat leda v posteli s paralenem. Děti se ale zdají být odolnější než jsme my rodičové čekali.

Jako na houpačce se nám počasí střídalo a my tak využili každou nechumelící chvíli na pokročení v cestě. Když vyjdete nahoru, vystoupíte u restaurace a přivítají vás Pustevny, kde začíná modrá turistická trasa, jež vás dovede až k cíli našeho dnešního výletu.

Na osadu nedaleko mytické hory Radhošť se dá přijít pěšky, vyvézt se lanovkou, přijet na běžkách a když sleze sníh, můžete přijet i na kole. Z Pusteven se můžete vydat na horu Radhošť, která se stala symbolem zdejšího kraje. Tak hurá na nejznámější symbol moravsko-slezského kraje, sochu pohanského boha úrody, Radegasta.

Kdo se vzdává, ten nic neprožije

Je to totiž akorátní trasa, kterou děti zvládnou a kdyby ne, povezeme je na bobech. A přesně to jsme si dali za cíl my 4. Trasa (po modré) má 1,5 km a z Pusteven je to mírné stoupání. Projdete si vyhlídku (Rozhledna Cyrilka) a na závěr cesty čeká odměna v podobě nezaměnitelného symbolu Radhoště v Beskydech – sochy Radegasta (kde vám ale Rdaegasta nenalijou 😀 ).

No, vzhledem k počasí se naše děti omotaly jak arabské ženy a vezly se na těch bobech skoro pořád 😀 . Teploměr hlásil -15°C, mráz lezl všude, ale musím zaklepat „nezapomněli jsme se do mrazu všichni namazat“. Na vyhlídku Cyrilku vás fotograficky moc nenalákám, protože i fotograf si dohlédl na špičku nosu a ne moc dál, ale věřím, že za hezčího počasí to tu bude vážně malebné 🙂 .

Je z ní totiž opravdu krásný výhled do údolí města Frenštát p. Radhoštěm, na Pustevny, pohoří a za dobré viditelnosti také na Lysou horu a na Slovensko. V altánu je dřevěná, malovaná panoramatická mapa výhledu.

Máme tě aneb dobití Radegasta.

Co by v létě zabralo jen chvíli, stálo nás v zimě veškeré síly. Proč? Protože jsme se museli stihnout vrátit do 17. hodiny, kdy odjíždí poslední lanovka směr dolů. Holkám bylo sice pořád tak tak, ale táta podal výkon hodný olympionika 😀 . U Radegasta jsme se tedy otočili a stejnou cestu vyjeli zpět.

Radegast – bůh slunce, války a vítězství míval podle pověstí na této posvátné hoře sídlo. Má mužské tělo, tvář má podobu lva. Na hlavě spočívá přilbice ve tvaru býčí hlavy s mohutnými rohy. V pravé ruce drží roh hojnosti a v ruce levé sekeru.

Úprkem prk a sprintem zase zpět. Pokud ale bude krásně, nebojte si cestu o kousek prodloužit. U sochy Radegasta můžete na rozcestí odbočit po žluté turistické trase a místo stejné cesty zpět si udělat 3km dlouhý okruh, na který my neměli čas ani počasí.

Dolů, domů, do tepla

Z Pusteven do dolní stanice Ráztoka jsme absolvovali druhé peklo a po deseti minutách na lanovce a krytí dětí bobama, batohem a vlastním tělem, jsme dojeli do bezvětří. Holkám byla zima, nám z lanovky taky a záchranou nám byly Pohádkové lázně v Rožnově, kde jsme denně trávili čas po nějaké té venkovní procházce. O tom ale napíšu samostatně, protože je to nejlepší tip holek, když vám nevyjde příznivé počasí 🙂

Praktické informace k výletu Pustevny – Radegast

informační web k Pustevnám – http://www.pustevny.cz/
jízdní řád lanovky – každou půlhodinu od 8 do 17 hodin – tady
ceník lanovky – děti do 5 let zdarma, dospělý 170 Kč / zpáteční, 150 Kč / jednosměrná
délka trasy (po modré až k soše) – 1,5 km
důležitá poznámka – bacha na počasí, nahoře to bude horší než dole (i v létě raději větrovky)

Už jen děkuju svým dětem (a tátovi pochopitelně taky 😀 ), že tohle zvládly. Já se cestou „domů“ dětem omluvila, že mě nenapadla ta rapidní změna počasí a pro vás už jen tip, počítejte s ní. Jestli je dole jen trochu pošmourno, nahoře to bude vážně pekelné. Kdybychom si vybrali další den, bylo by nám parádně. Na druhou stranu, ten další parádní den jsme dokázali moc hezky využít, takže příští článek už bude s větším úsměvem 😀 .

MUDr. Michala Knězková

All posts

22 Comments

• Marie Horáková 5.3.2018 at 7:09

Díky za článek. Hned jsem zavzpomínala na výlet na Pustevny, který jsem uskutečnila se svými děti o týden dříve. My to naštěstí vychytali a měli jen -6,5°C 🤣 Děti mám ale menší, takže jsme nahoru vyjeli autem a místo Sochy Radegastu jsme se kochali ledovými sochami, které tam byly nainstalovány. Škoda, že jste je vzhledem k času nestihli, určitě by se holkám líbily. Byly na téma Mrazík a Doba ledová.

• Míša 5.3.2018 at 9:00

Jééé Maruško to vážně takhle o týden jen?

My tam tedy nepotkali ani nohu 😀 . Jen nějaký odvážný běžkař končil ve chvíli, kdy my vyjeli nahoru. Sochy jsem zvažovala, ale nakonec jsme termínově moc nestíhali a užili si už v Krkonoších, tak jsme je nedali.

Doba ledová a Mrazík by se ale určitě líbili 🙂 .

• Marie Horáková 5.3.2018 at 13:31

No jo, presne o tyden. A „predbehli“ jsme vas i v Zabavnim centru a solne jeskyni v Pivnich laznich. Nejak nas to zavalo na stejna mista. Jen cokoladovna nam pak uz casove unikla – zabavni centrum melo k me smule😀 prednost. Tesim se na dalsi clanky z pobytu v Beskydech. At vim, kdyz se vratim do rodne domoviny, kam se zajet podivat.
        Zdravim z Liberce!

• Míša 5.3.2018 at 15:50

Maruško tak to je gól, Vaše rodné Beskydy a můj rodný Liberec 😀 .

Pohádkové lázně a celkové pivní lázně (pro mě, manžel hlídal 😀 ) byly TOP. Ještě nějaký ten článek bude, i když spíš klasika, ničím místní nepřekvapíme.

Z čokoládovny jsem byla nadšená. Dělají svou, všude 72% a se sušeným ovocem (lyo – mrazem sušené), takže mé holky, které nikdy čokoládu ještě neměly ji teď ode mě dostanou v dubnu k narozkám ( 5 a 3 roky), protože tohle je vážně skvost. Vzala jsem i sobě a mé mamce k narozeninám, takže to je veliká škoda, že jste nestíhali 🙂 . Tak příště rezervovat čas 🙂 .

Míša

• Jeannette Tesařová 5.3.2018 at 8:07

Pocházím z Frýdku-Místku a na Pustevnách jsme bývali hodně často. Ale už 20 let jsem jinde a za celou dobu jsem byla v Beskydech jen asi 3x. Musím to napravit.

• Míša 5.3.2018 at 8:59

Milá Jeannette,

tak tenhle kraj moc závidím. Už ale o trochu míň fakt, že je návratnost tak malá 😀 . Nám se tam moc líbilo, tak jsme si řekli, že se ještě vrátíme v době, kdy nebude sníh a budeme moct vzít kola nebo si projít okolí za lepšího počasí, kdy půjde být venku celý den. Tak přeju ať to také vyjde 🙂 .

Hezký den a máváme všechny tři.

• Petra 5.3.2018 at 8:36

Je super, že to holky zvládly. My jsme na Pustevnách byli ještě s Emmou v bříšku, je tam krásně.

• Míša 5.3.2018 at 8:57

Peti děkuju za komentář 🙂 .

Je tam vážně báječně, jen nám to tam nikdy nepřeje. Naposledy jsme tam byli na naše páté výročí (už 9 let pryč 😀 ) a to bylo v září. Byla tak šílená mlha, že jsem stála vedle sochy metr a viděla jen její podstavec 😀 . Takže se prostě musíme zase vrátit.

Krásný den

• Eliška Gřešková 5.3.2018 at 9:51

Teda holky, smekám, že jste to v tom mrazu a ve zdravi zvládly. My byli minulý vikend na vylete v Prachovskych skalach a Filipek to cely tyden odmarodil v horeckach. 😞
    Dekuji za tip na vylet, az pojedeme k babickam, tak se tam stavime. Ale urcite az na jare v lete. 😉

• Míša 5.3.2018 at 10:00

Ahoj Eliško,

no ono to teď vypadá hrdině, ale přiznám, že jsem celou cestu byla ve stresu, že z toho budeme všichni akorát nemocní. Nicméně nebylo šance to změnit. Všude zavřeno a lanovka jela až v těch pět hodin. Zázrak, že z toho nebylo ani kýchnutí. Taky se ale chceme vráti až bude pryč sníh a bude zeleno, protože je to tam moc krásné. A Beskydy jsou pro nás tak daleko, že ať tam jdeme kamkoli, neznáme nic a je to pro nás nové a hezké.

Prachovky jsou moc krásné, mrzí mě, že jste to takhle odstonali. Ty extrémní mrazy byly tak na to být hodinu dvě venku a pak do tepla. My neplánovali moc chodit po hernách a bazénech, aale nakonec to tak docela končilo, že jsme dopoledne byli venku, pak spaní po obědě a odpoledne holky vběhly do vody nebo do větší herny (Pohádkové lázně v Rožnově moc doporučím 🙂 ) a byly šťastné. V létě by to bylo mnohem víc o výletech. Tak snad to napravíme.

Mějte krásné pondělí a ať je dobře.

Míša a holky

• Lada 5.3.2018 at 10:18

Teda mně je zima, jen když čtu ten Váš článek 😀 Každopádně díky za tip na léto 😉

• Míša 5.3.2018 at 10:32

Ladi 😀 😀 😀

Mně byla prvně tam, pak při každém prohlížení fotek, pak při psaní článku a teď už jen vana a zahřát 😀 . V létě to tam ale bude parádní a ta lanovka bude super bonus. Alespoň holky lanovky milují.

Máváme všechny tři 🙂

• Zuzana 5.3.2018 at 11:52

Skoda,ze vam nevyslo pocasi,je to nevyzpytatelne,my tam byli pi vanocich a prselo a kdyz jsme odjizdelu,tak uz krasne snezilo,tak na druhy den tam bylo nadherne,ale taky jsme to nevychytali:)Ale my mame pustevny skoro za rohem,tak tam urcite jeste letos pujdeme 🙂

• Míša 5.3.2018 at 12:15

Zuzi ono je to tam nejake proklate 😀

Nám to tam nevyšlo nikdy, dokonce ani v létě, ale to jsme ještě děti neměli 🙂 . Takže i my se musíme vrátit a už t trefit. Nicméně musím říct, že ta dálka není úplně pohodička. Když jsem viděla na navigaci cestou domů 485 Km, tak mě málem orosilo, vzhledem k tomu, že Nele se dělá v autě zle 😀 .

Ale zážitky máme, ne že ne 😀

Máváme z Prahy všechny tři 🙂

• Zuzana 5.3.2018 at 21:34

Z te dalky by me taky orosilo :)my to mame cca k lanovce 15 km a jeden rok jsme tam trefili krasnou zimu :)budu drzet pesti,at vam priste vyjde pocasi a muzete si to tady poradne uzit 🙂

• Katka Röslerová 5.3.2018 at 12:45

To máte ale zážitek! My tedy máme asi obr štěstí, páč jsme nikdy takové počasí nechytili. V létě, v zimě, vždy pohoda a doporučuji příště dojít ještě o „kousek“ dál k dřevěnému kostelíku (vlastně nevím, jak se to správně jmenuje) Cyrila a Metoděje, tam je taky parádní výhled 🙂

• Míša 5.3.2018 at 13:04

Kati moc děkujeme za tip 🙂

No podařilo se nám to a vzpomínek máme až až 😀 . Jen doufám, že platí, že děti si pamatují jen to dobré 😀 . Určitě se tam ještě vrátíme v době, kdy nebude sníh, takže děkuju za tip a v létě zvládneme větší kus. Možná vememe odrážedla a to pak jde samo 🙂 .

Krásný den

Míša a holky

• Anna 5.3.2018 at 14:30

Pustevny jsou krásné, ale opravdu zrádné co se týče počasí. My jeli s dětmi v létě, dole sluníčko…. Na lanovce už vítr a nahoře takový lijavec, že zastavili i lanovku a odmítali ji pustit. Nahoře otevřená jedniná hospůdka kde bylo plno. Manžel tehdy utíkal dolů pro auto a vracel se pro nás autem. Ale super zážitek. Vydejte se i směr Horní Bečva, Soláň, Karlovice…. nádhera…..

• Míša 5.3.2018 at 15:59

Aničko koukám, že nejsme jediní a děkuju za to 😀 😀 😀

Ale přesně, zážitky máme a my k tomu i velkou porci štěstí, že lanovka jela a děti ve zdraví výlet přežily 😀 .

Máváme vám všechny tři 🙂

• Jana 6.3.2018 at 14:52

Mně fascinuje, že i v takových podmínkách stíháte fotit 😀 (viz fotka na začátku článku, táta s Julinkou před výstupem z lanovky). Aspoň vím, že nejsem jediný blázen, který taky chce mít zdokumentované všechno :-)).

• Barbora 8.3.2018 at 14:15

Jé, tak konečně jste zavítali tady k nám! 🙂
    Zimu nezávidím, ale my, místní, jsme si už asi nějak zvykli..
    Na Pustevny chodíme každý rok nejméně jednou, chodíme pěšky od nás z domu (je to asi kolem 10km) přes horu Martiňák, ale opravdu jen na jaře nebo v létě. V zimě bych si s dcerou netroufla 😀

Tak snad se vám tu líbilo a těším se na článěk z Pohádkových lázní, kde také občas zavítáme a máme to tam hrozně rádi! 🙂

• Kateřina Bednářová 19.3.2018 at 20:32

Blahopřeji ke třetím narozeninám! 🙂 Skvělá práce, ráda se sem vracím, i když někdy nestíhám a mám pak ke čtení třeba šest článků najednou 😀