rozhovor | O čtení a psaní před školní docházkou

S úderem čtvrtých narozenin se nám začala Nelinka zajímat písmena – nápisy, názvy pohádek v knížkách, o názvy zastávek, které viděla na cedulích a pomalu ale jistě to v tomhle období graduje. Nečekaně se tím tedy nakazila i Julinka a dovršilo to rozdávání dárků pod Jedličkou, kde zkoumaly nejen první písmena jmen 🙂 .

Intuitivně cítím, že teď je ta chvíle, kdy bych mohla především Nelu podpořit v zájmu o písmena, ale asi nad vším moc přemýšlím, proto tenhle článek 😀 . Na všechny moje dotazy jsem si sem dnes přizvala dvě paní učitelky, které mají zkušenosti s prvňáčky a základy čtení a psaní. Třeba se i vám budou tyhle odpovědi hodit. 🙂

Jak podpořit zájem dítěte o abecedu

Nelinka slaví příští týden svůj svátek a my ho budeme trávit na horách. Alespoň pevně věřím, že se z té ošklivé laryngitidy stihne vyhrabat, jinak si dá na druhé straně republiky leda hotelový relax v pelíšku. S sebou jí ale povezeme dárečky. Dostane rovnou dva a já se moc těším, že jí rozzáříme očka.

Pamatujete na rozbitou skleničku s Mumínkem? Její první nehoda asi před třemi týdny. Tak moc plakala. Prvně v životě něco rozbila a uvědomila si tu konečnost věcí.

Stejná, Nely nejoblíbenější sklenička jí teď doputovala z Arki.cz a k tomu jí přibalím tyhle písmenkové kostičky OohNoo v plátěném pytlíčku. Pro vás nebudou novinkou, protože už jsem o nich psala, a i když jsou i v krásné zářivě oranžové a černé, vybrala jsem Nelince bílou.

Doma je mám už od srpna a zatím jsem je používala jen já na focení 😀 . To jsem to matka, že? Kolem Ježíška jsem si je pošetřila a obávám se, že s nimi nebude jen písmena poznávat, ale už se bude snažit je „obkreslovat“. Tady už začaly mé otazníky 🙂 .

Dnes naposledy doplní písmenkový článek „na tajňačku“ 😀 .

Když nevědomost neomlouvá

Co mě k tomu písmenkovému zamyšlení vedlo? Především uvědomění, že jsem z pohledu vývoje českého písma prostě stará 😀 a nerada bych holkám řekla něco, co už je dnes jinak. Případně je naučila něco, co se budou jednou špatně přeučovat. Není to tak dlouho, co jsem vyráběla stojánky s abecedou a ještě kratší dobu trvalo, než mi fůra maminek začala psát, že písmena v abecedě už nejsou všechna správně. Tady prvně mě napadlo, že je asi vážně za ty dvě desítky let už něco jinak.

Článek s výrobou stojánku najdete tady: Abeceda předškoláčkům

Poprosila jsem tedy rovnou dvě paní učitelky a položila jim 5 otázek. Vesměs mě utvrdily v názorech, ale dověděla jsem se i hezké tipy a rady, které bych tady ráda zanechala pro všechny, které tohle téma bude zajímat 🙂 .

Určitě znáte hry s krabičkou, ve které je například mouka nebo jemný písek. Dítě si pak zkouší prstem do tohohle mišmaše opisovat písmenka dle předlohy. Další známá písmenkovka jsou právě Písmenkové karty. Ke každému písmenku je přiřazený obrázek, jehož název začíná na dané písmenko. Písmena se dají skládat z různých stavebnic, které doma máte a her na Pinterestu je velké množství.

Nabízet malému dítěti čtení a psaní?

Co ale to opravdové čtení a psaní? Co když se o něj dítě snaží a my ještě nemáme zkušenost se starším bráškou, který má za sebou první třídu? Maličko tu hodím spoiler 😀 a řeknu vám, že pokud dítko o abecedu a psaní projeví zájem už dříve, využijte tenhle čas a hravě se začnete písmena „učit“ a poznávat je. Do psaní rozhodě není nutné se hrnout. V případě, že tak uděláte, je třeba už začít respektovat určitá pravidla.

Nele jsou 4 roky a sama od sebe začala projevovat zájem o písmena a číslice. Jakou metodou mohu takhle malé dítě seznamovat se základy čtení a psaní?

Jana: Dítěti rozhodně není třeba bránit v poznávání. Neříkejte mu „to se dovíš ve škole“ a když se bude ptát na písmena, pojmenovávejte. Psaní můžete začít „učit“ také. Určitě bude chtít napodobovat vaše písmo. Ale tady pozor nato, aby byla ruka dostatečně uvolněná a držela správně tužku! Je tedy důležité dělat společně grafomotorická cvičení. Dříve než se dáte na opravdové psaní.

grafomotorika
dokresli_mak-1024x721
bruslar-1024x706
dokresli_slunecnici-1024x812
krokodyli-1024x706
dokresli_krtinu-1024x720
dokresli_dest-1024x812
zabky1-1024x706
dokresli_slunce-1024x706
lodky-1024x706
drak-1024x812
stromy1-1024x706
vlak1-1024x706
pavucina-1024x706
sneci1-1024x812
listy-1024x812
balonky-1024x706
rybicky1-1024x812
houby-1024x748
ovecky-1024x812
kotatko-1024x706
parasutisti-1024x706
ploty1-1024x706
kyticky-1024x706
smrky1-1024x706
telefony1-1024x706
previous arrow
next arrow
 

 Pozor také na to, aby se opravdu písmeno i číslice psalo ve správném „pořadí“. Výborným pomocníkem jsou již zmiňované písanky, které dobře seženete jak na internetu, tak v běžných knihkupectvích 🙂 .

Existuje mnoho her jak naučit psaní písmen. Je třeba dát na něco pozor, abych nevytvořila dětem špatný návyk, který by se v začátcích školní docházky špatně přeučoval?

Jana: Pokud se chcete vrhnout na nácvik psaní, je dobré si domů pořídit například písanku, pokud rodič správné pořadí psaní písmene neví nebo si není jistý. V předškolním věku bych doporučovala psát jen velká tiskací písmena. Psací písmo ponechte až do první třídy 🙂 .

Mirka: Určitě se nebojte doma dětem abecedu představovat. Na psaní nespěchejte a jen malé varování. Dost často se nám stává, že přijde prvňáček, který už polovinu abecedy umí. Nic ho tedy netlačí do učení, jako tomu je u ostatních dětí. Občas se pak stane (víc u chlapců než dívek), že mají pak pocit, že není třeba nic dělat celý rok a v jistou chvíli jim začne ujíždět vlak. Proto pokud se dítě do abecedy nehrne, není vůbec třeba ji nabízet. I dnes je velké množství dětí, které vidí abecedu v první třídě úplně poprvé a žádný hendikep nemají.

Od mé školní docházky uběhlo hodně času a vím, že písmena se měnila a nejspíš se liší od těch, které já znám. Je nějaký web či spolehlivý zdroj, kde se dovíme, jak se v současné době české písmo vyučuje? 

Jana: Vždy záleží na škole, kam bude dítě docházet, jakému „druhu“ psacího písma vyučuje. Je klasické vázané psací písmo, které známe, potom ale vstoupilo doškol i nové písmo „Comenia- České psací písmo“. Proto bych se ptala zvláště v budoucí škole předškoláčka, jaké písmo se zde vyučuje a podle toho bych dítěti abecedu přibližovala.

Klasické psací písmo najdete v písankách. Písanky jsou už i pro nové písmo “Comenia – České psací písmo”.

comenia-script-240614_denik-630
comenia_script-2
Žáci-se-naučí-správný-tvar-písmene-a-ihned-ho-užívají-ve-slabikách-a-slovech.-Slova-pak-zařazují-do-jednoduchých-vět-a-později-nacvičují-také-psaní-krátkých-vět.
03343b7abf_64527369_o2
pismo_comenia_script_ukazka_100827_denik-630
previous arrow
next arrow
 

Mirka: Správnou podobu písma, která se vyučuje se dovíte vždy z aktuálních písanek. U nové verze písma je možné ji sehnat též, ale stále převážná většina škol vyučuje klasické vázané psací písmo, jak ho znáte vy ze své první třídy. Můj názor je ovšem takový, že předškolním dětem nabízejte písmena velká tiskací, psací abecedu přenechejte až první třídě.

S psaním úzce souvisí i držení tužky. Kdy je vhodné začít dítě opravovat a sledovat držení tužky?

Jana: Začít „opravovat“ a zkoušet dávat dítěti tužku do správného úchopu (volba ruky zůstává na dítěti) by se mělo hned od samého začátku, co dítě tužku začíná brát do ruky.

Mirka: Hlídat dítě je správné od samých začátků. Stejně tak je ale důležité, aby rodič vybíral psací pomůcku s ohledem na věk dítěte. Pro nejmenší děti se hodí i speciální koule s voskovkami, která dítě pomáhá v držení a rozvolnění ručky při malování. Po druhém roce kupujte hlavně trojhranné pastelky. Na co se ale hodně zapomíná a vidím to u žáků v každé první třídě, to je sed. Většina dětí sedí nevhodně. Zhrouceně, nohy nesvírají v kolenou pravý úhel, dítě doslova „leží na papíře“. I na sed by měl rodič dohlédnout a snažit se rovnat dítě do správné polohy u klasického stolku.

O správném sezení jsem psala článek, takže se na něj můžete podívat tady – klik.

V první třídě si pamatuju, že jsme dostali pero až po delší době. Je dobré tedy i předškolním dětem nabízet jen tužku a pastelky?

Jana: Ano, opravdu je dítěti dobré ze začátku nabízet jen tužku či pastelky, nejlépe trojhranné (pomohou udržet správný úchop). Samozřejmě, že asi bude chtít půjčovat i vaší propisku, půjčit lze, ale dělejte to spíše výjimečně.

Mirka: Pro předškoláky jsou nejlepší pastelky, obyčejné tužky a voskovky. Po fixách, perech a propiskách by měli sahat jen zcela výjimečně. Vyplatí se dětem od začátku dávat najevo, že pera a propisky jsou pro děti větší a ony samy je dostanou ve škole.

Mnohokrát děkuji, že jste si našly čas a na těchhle  otázek mi odpověděly. Pro zajímavost jsem tak alespoň nahlídla do současných písanek v papírnictví, porozhlédnu se po grafomotorických sešitech, protože ty už budou Nelinku bavit a na sezení a držení tužky budu dávat větší pozor. Doufám, že i čtenářkám maminkám přišly vaše rady vhod a pokud ano, určitě časem do nějakého podobného tématu zabrousím.

MUDr. Michala Knězková

All posts

15 Comments

  • Denisa Jenčovská 29.1.2018 at 8:40

    Zdravím Míšo, hezký článek 🙂 Já mám doma školáka (4. třída) i mrňouska (2 roky). Syn se taky jednu dobu intenzívně zajímal o čísla a písmena, tak jsme hráli různé hry (pexesa, puzzlíky, kartičky…) a měli i podobné kostičky jako dostane Nelča. Syn se naučil poznat jednotlivá písmenka abecedy i číslice do 10 a musím říct, že to bylo jen dobře… Číst neuměl, psát taky ne, ale zase bezvadně počítal, to ho úplně uchvátilo… S nástupem do 1. třídy toho bylo tolik nového, že jsme byli nakonec i rádi, že už je v něčem tak trochu napřed (hlavně to počítání) a můžeme se věnovat víc tomu, kde to tak dobře nešlo (psaní). Jinak co je super v článku zdůrazněno – to držení tužky, správný posez a grafomotorická cvičení. Syn od začátku málo kreslil, tak jsme pak ten jeden rok před školou procvičovali právě různé uvolňování ruky a grafomotorická cvičení a taky logopedická cvičení na L a R 🙂 Co se nám moooc osvědčilo, byly hravé publikace Jiřiny Bednářové (vydal Computerpress), které jsou doporučovány cca od (3) 4 let – rozvoj kresby a grafomotorická cvičení, rozvoj zrakového vnímání, orientace v prostoru a čase, rozvoj matematických schopností (je jich hodně např. Mezi námi pastelkami, Co si tužky povídaly, Jak krtek Barbora uviděl svět, Kdy to bylo, kde se stalo, medvídě se zatoulalo, Počítání soba Boba,…) Bylo super, že jsme formou hravých kvízů a čmarykování procvičili „základy“ a to samotné psaní pak v první třídě šlo pak líp 🙂

  • Andrea 29.1.2018 at 9:20

    Krásný den přeji, trochu mám pocit, že se v článku klade velký důraz na písanky. Já bych byla u dětí ve školce trochu opatrnější a volila bych je až u předškoláků, jako poslední možnost nácviku psaní. Z mojí zkušenosti (pracuji v mš) většina dětí nemá uvolněnou ruku. Mohu ale grafomotorické cviky dělat na větší plochu: malovat na zem křídou, mokrou houbou (nemusí řešit úchop tužky), malovat na velké archy papíru…trefit se do řádku je opravdu pro hodně dětí velmi náročné!
    Jinak mně osobně se moc líbí nácvik psaní v montesori školkách. Je to úžasně propracované a děti ve školce umí psát tak krásně, že jsem nevěřila vlastním očím. Ale to je na samostatný článek 😉

    Krásný den přeji.
    P.S. Ty fotografie jsou krásné!

  • Martina Eignerová 29.1.2018 at 9:46

    Je vidět, že mám mladší děti a tímto tématem se zatím ještě nezabývám. Různá výuka písma mě překvapila a upozornila, na ještě důležitější výběr základní školy. Tedy až to bude aktuální, uvidíme co všechno se ještě změní 🙂 Jinak velice poučné, děkuji.

  • Hanka S. 29.1.2018 at 10:20

    Díky za bezva článek!

  • Tereza 29.1.2018 at 10:38

    Díky za tento článek! Moje dcera je na tom dost podobně, písmena a čísla ji zajímají tak od 3,5, hlavně tedy počítá, kde co a pořád 🙂 Teď aktuálně (je jí 4,5) ale začala právě projevovat zájem i o psaní číslic a těch pár písmenek, co zná. A všimla jsem si, že většinou začíná psát vše „odspodu“, takže asi budu muset začít dávat pozor a ukazovat jí správné pořadí a směr při jejích pokusech o psaní.

  • Bara 29.1.2018 at 11:22

    Diky diky diky! Moji Anicce je pet a pul a umi uz vsechna velka pismena. Kdyz prijde se zajmem, jdeme do toho, jinak ji to nijak necpeme. Stejne ale ziju tam nekde vzadu v hlave s nejistotou, zda delam dobre, ze ji uz ucim. Prave aby se nenaucila neco spatne a pozdeji se nemusela slozite preucovat. Jenze skrze jine zalezitosti neni cas hledat po internetu a sama se vzdelavat. Takze diky za kazdou radu v tohle! Dal dal dal! 😀

  • Martina 29.1.2018 at 12:28

    Míšo, opět děkuji za skvělý článek! U malých dětí je úžasné, že nám ukazují svůj talent tím, co je nejvíc baví a jakou činnost vyhledávají. Pokud se dítko samo od sebe zajímá o písmenka, bude k tomu podle mě tíhnout celý život, což je skvělá zpráva. Bude číst knížky, psát zajímavé texty a možná se tím v budoucnu i živit. To jsem ale trochu předběhla:)
    Jako maminka prvňačky bych dodala, že před nástupem do školy bych dětem dopřála volnost bez učení. Supertalenty se naučí číst a psát samy (třeba podle Školky s Michalem jako syn jedné kamarádky), ale těch je minimum. U dětí mi přijde důležité podporovat je ve výtvarném a kreativním tvoření všeho druhu, aby měly šikovné ruce, a číst jim knížky a vyprávět si nad obrázky (aby měly slovní zásobu a uměly se vyjádřit). Pak jim to ve škole půjde samo, nebudou se tam nudit a budou mít široký základ, ze kterého už se mohou samy později vyhranit. Písanku bych určitě předškolákům nekupovala. To bych radši čas a energii směřovala do jiných oblastí (sportování, hudba, kultura, cizí jazyky…). Je toho strašně moc, co se dá s dětmi dělat, a co je škola rozhodně nenaučí (na rozdíl od psaní a čtení).

  • Slovanská máma 29.1.2018 at 13:39

    Pěkný článek, díky 🙂 Synovi budou dva roky a na čísla a písmenka má senzitivní období už čtvrt roku (momentálně pozná celou velkou tiskací abecedu, půlku malé a několik číslic do 9). Vím, že to je trošku jiná věková kategorie, ale i tak mě zajímá všechno, co se okolo toho píše. Zastávám názor, že pokud se takové období objeví, určitě je třeba dítě podpořit a rozvíjet to. K psaní má ještě hodně daleko, ale na to má taky dost času 🙂

  • Leona Šikorská 29.1.2018 at 13:50

    Milí Míšo, moc Vám děkuji, že se věnujete větším tématům než je postup jak si namalovat rty nebo vybrat kabelku. Víte, váš blog pomůže tolika maminkám a vy to možná ani neuvidíte. Dělejte dál co děláte, věnujte se krásným tématům a dál prosím inspirujte.
    Moc bych Vám chtěla poděkovat i za tip na kostičky, protože už jsem je nadiktovala babičce jako tip na dárek pro naší Izí. Miluje stavění, ale zajímají ji (ve 3,5 letech) i písmenka a čísla, takže kostičky uvítáme na dlouhou dobu. Vypadají vskutku nádherně.
    Mějte se moc hezky a máváme z Pardubic.
    Leona

  • Zuzana 29.1.2018 at 17:20

    Díky za inspirativní článek. Syn se nedávno začal sám zajímat o čísla a písmena a jsou mu 2,5, tak jsem z toho rozpačitá….a co je největší oříšek – už teď silně preferuje levou ruku, ale žádného leváka v okolí nemáme (všichni jsou nuceně přeučeni na pravou!?!), tak nevím, jak na to.

  • Aneta 29.1.2018 at 18:33

    moc fajn článek, my ve třech umíme komplet abecedu i čísla a dcera si začíná psát tiskací písmena. Nedá se to zastavit , tak nevím, jak se na nás budou tvářit paní učitelky 🙂 a matka bezradně řeší, jak toto hobby kvalitně podporovat

  • Michaela Hofericová 29.1.2018 at 20:00

    U nás to přišlo později, ale o to intenzivněji. Začal se hodně zajímat o MHD a kam autobus jede a pak mi to najednou začal hlásit. Myslela jsem, že si to jen pamatuje a on pak přišel a začal mi to doma psát. Nejdřív bez samohlásek a pak najednou přišel s prvním vzkazem. Sám od sebe… Prostě koukal a přišel si na to sám. Kdybych ho to chtěla učit, pošle mě někam (nesnese jakékoliv poučování), stejně jako s pracovníma sešitama. 🙂 Ale jemu teď bylo 6,v září mastí do školy.

  • Andrea D. 31.1.2018 at 11:57

    Asi to není úplně k tématu, ale chybí mi tu Project Life 🙂

  • Petra 31.1.2018 at 19:05

    Nejstarší jsou čerstvě 4r a o písmenka a čtení se zajímá už delší dobu. Vytiskla a zalaminovala jsem jí písmenka k obtahování, vystříhala velká tiskací písmena z papíru a skládá si a ptá se, co složila. Píše nám dopisy, čte čísla a písmena na všem možném (SPZ, čísla domů, první písmena u názvu ulic). Mladší (2,5r) už také pozná bezpečně několik písmen. Beru to jako přirozený vývoj. Spolu s tím jí totiž i začalo bavit malování a vyžaduje právě všelijaké úkoly na uvolnění ruky, počítání, psaní. Hodně mě baví to pozorovat a podporovat, když se k tomu naskytne chvilka. Většinu pomůcek si ale vyrábím sama. Jen po přečtení článku se víc zaměřím na to, aby nepsala vše fixou na zalaminovanou tabulku a používala na psaní také jen tužku/pastelku a papír. To je tak, když máma „šetří“ pomůcky i pro další sourozence 😀

  • Andrea S 7.2.2018 at 10:15

    Míšo, super článek. Některě děti se o písmenka zajímají brzy. Nikdy nezapomenu, jak Mareček před 2mi narozeninami křičel na pracáku Táta, táta, že tam bylo napsané velké T.
    Jinak já mám vyhlédlá písmenka a předlohy tady u paní: https://www.hravevzdelavani.cz/Drevena-pismena-velka-tiskaci-2-sady-d280.htm třeba by se to teď Nelince taky líbilo 🙂

  • Leave a Reply

    Vítejte u nás na blogu!

    Mé jméno je Míša a jsem dětská lékařka. Především jsem ale mámou 4 dětí. Blog je o všem co mě naplňuje, co máme rádi, co nám dává smysl. Tedy o prevenci, zdraví, cestování a o našem životě. Doufám, že se Vám tu s námi bude líbit.

    Darujte poukaz na kurz nastávajícím rodičům

    Darujte poukaz na kurz nastávajícím rodičům

    Internet je plný informací, které ale mají skutečnou váhu? Co mám dělat? Povíme si vše od porodnice, prvních horeček a průjmů, přes otázky o očkování až po syndrom náhlého úmrtí a nácvik resuscitace kojence. Doma už vás nic nezaskočí! Nově i ON-LINE!

    Darujte poukaz na kurz dětské první pomoci

    Darujte poukaz na kurz dětské první pomoci

    Úspěšný projekt První pomoc dítěti už běží třetím rokem! Často si říkáte Co mám dělat? Přijďte a tenhle myšlenkový kolotoč dostane řád a vy pocit jistoty, že v případě nutnosti skutečně pomůžete! Nově i ON-LINE!

    Už potřetí MAMAblogem roku! Děkujeme!

    Kam za námi

    Nejnovější příspěvky

    MAMAblog roku 2017/18/19 jsme díky vám!

    MAMAblog roku 2017/18/19 jsme díky vám!

    Děkujeme, že jste se zatoulali až k nám. Narazili jste na blog mladé lékařky a především mámy, který je o lásce k dětem, zdraví, hraní, cestování, Project Life, vzpomínkách a všem smysluplném co nás baví a naplňuje. Doufáme, že se vám bude líbit.

    ×